Uiteindelijk werd het toch nog het seizoen van Ivo van Hove. Op 31 augustus 2006 opende hij het nieuwe TF1 met een vlammend negen puntenplan over het Nederlands theater. En aan het eind was ook hij het weer die tijdens het Holland Festival met Romeinse Tragedies een voorstelling neerzette waar niemand omheen kon. Tussendoor werkte Van Hove in het buitenland en was het in Nederland een rumoerig seizoen waarin het woord crisis vaak viel en waarin er meer aandacht was voor problemen, beleid en randvoorwaarden dan voor voorstellingen.
Een voorstelling als Romeinse Tragedies doet je inzien hoe potsierlijk die crisis-discussie is. Dit is een voorstelling die het toneelrepertoire inzet en bijslijpt, maar ook volstrekt toegankelijk is voor iemand die nog nooit een Shakespeare heeft gezien. Een voorstelling die vanzelfsprekend actueel is en speelt met onze van televisie opgedane kennis over de wereldpolitiek. Maar ook een voorstelling de subversief is omdat hij oproept tot iets meer naïeviteit. We moeten niet vergeten om af en toe te geloven dat machthebbers en politici handelen vanuit een oprecht geloof dat hun idealen het beste zijn voor hun staat en hun volk. Continue reading “Terugblik Seizoen 2006/2007” »
Inmiddels voor de derde keer schreven Floortje Bakkeren en ik voor het Theaterjaarboek een overzichtsartikel over het afgelopen theaterseizoen. Hier een korte preview en de download.
Na een periode van groei van het toneelaanbod is de hoeveelheid premières het afgelopen seizoen gedaald (lijstje 1a). Vorig seizoen steeg het aantal nieuwe producties nog, maar het afgelopen seizoen 2005/2006 telde 15 procent minder premières dan het seizoen ervoor. Nu is 1449 premières nog steeds een respectabel aantal, maar dat maakt deze flinke afname niet minder opvallend. (…)
Vorig seizoen was er nog discussie of en zo ja hoe actueel theater kon en moest zijn. Dit jaar was er geen sprake van discussie; iedereen had het veel te druk met het maken van voorstellingen waar de actualiteit vanaf spatte. Nooit zijn er in een toneelseizoen zoveel zelfmoordterroristen ten tonele gevoerd (lijstje 3a). Makers onderzochten de verhouding tussen idealisme en geweld door terug te grijpen naar terroristen uit de Russische revolutie (De Rechtvaardigen), de Baader-Meinhof groep (Bloedbad), of een Franse anarchist die de chronometer van Greenwich wilde opblazen (Tirannie van de Tijd). Anderen fileerden de hysterie die Nederland tentoonspreidt in de omgang met terrorisme door Nederlandse terroristen op te voeren en een stem te geven (Mightysociety, Walhalla, Volkert van der G. en Mohammed B.). Het theater stond “midden in de wereld”, zoals de ondertitel van de bejubelde productie Platform luidde.
Download het hele artikel (PDF, 224K)
Het artikel is waarschijnlijk minder goed leesbaar vanaf A4, bovendien ontbreken de jaarlijstjes van de critici. Koopt u het Theaterjaarboek dus vooral!
zie ook de eerdere jaaroverzichten.
Sinds een paar jaar schrijf ik samen met Floortje Bakkeren een jaaroverzicht in het Theaterjaarboek.
We doen dit op basis van gegevens uit de TIN-database, recensiekranten en meningen van theaterrecensenten. De artikelen van de afgelopen twee jaar kunt u hier downloaden als PDF. Het aankomende theaterjaarboek, met een nieuw overzichtsartikel verschijnt in november, binnenkort hier een sneak preview ;-)
NB. De artikelen zijn op a4 niet zo overzichtelijk als in het Theaterjaarboek, bovendien ontbreken de lijstjes van de critici.